søndag 20. mai 2007

En gorilla på farten

En 180 kg gorilla klatret ut av innhengningen på Blijdorp Zoo i Rotterdam for ikke så lenge siden. Etter å ha klatret opp veggen på innhengningen «gikk den amok» og bet en kvinne og såret tre andre personer. Stedet ble evakuert og stengt mens vokterne omringet gorillaen og bedøvet den med en pil på trygg avstand. Dyrehagen hadde vært fullpakket i helgen og den ble fort fylt opp på ny da den åpnet igjen senere på dagen.

Folk er enda en gang tilsynelatende sjokkert på grunn av villskapen et innesperret dyr uttrykker, slik de også gjerne blir sjokkert når et menneske rømmer fra fengsel. Hva forventer de? Hvilken del av «født vill» er det de ikke skjønner? Jeg har så absolutt ekstremt negative følelser ovenfor enhver som måtte ønske å sperre meg inne, slik ethvert åndsfrisk menneske ville ha. Men dessverre så finnes det en akutt mangel på åndsfriske mennesker i dagens verden.

3 kommentarer:

  1. Enig. Jeg blir også forbanna over å se ville dyr i fangenskap. Dyr som er tatt fra sitt naturlige miljø og "bura" inne for at vi,(mennesket, det mest destruktive dyret på kloden), skal kunne spasere rundt hjernedøde og "kose" oss en dag i dyreparken eller prange oss med siste mote innen pels. Kjenner jeg blir mer og mer forbanna bare jeg skriver om det. Jeg ser jo nødvendigheten av å holde dyr som er nær utryddelse (noe vi mennesker i all vår dårskap selvfølgelig også er skyld i), skal ha en mulighet til å overleve ved avling og beskyttelse. Men dyr i fangenskap kun til fornøyelse er ikke riktig. Mener nå jeg i hvert fall.

    Hilsen fra Telemark, Norway.

    SvarSlett
  2. Du peker på dilemmaet omkring dyreparker. Heldigvis blir vi av og till minnet på at dyreparker faktisk innebærer å ta friheten fra dyr som er ment å leve i frihet, og som har en adferd som forteller oss akkurat det.

    SvarSlett
  3. Folk blir feks «forbauset» hver gang en hund dreper en baby eller går løs på små barn og folk generelt. De blir til og med lamslått hver gang angrepshunder gjør det. Noen er rett og slett født i går, og resten av oss lider på grunn av det.

    Ja, kose oss en dag i dyreparken. Jeg koser meg over at i hvert fall en dag ble ganske lite hyggelig der.

    SvarSlett